Już 12 maja 2022 roku odbędzie się kolejna edycja Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty (OSKT). To nie tylko dobrze znany sprawdzian przeprowadzany na zakończenie pierwszego etapu edukacji, lecz także zbiór narzędzi wspierających dalszy rozwój uczniów, wartościowe informacje dla nauczycieli, dyrekcji oraz rodziców. Sprawdź, dlaczego warto wziąć udział w OSKT.

 

Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty (OSKT) – korzyści dla ucznia 

OSKT to wyjątkowy sprawdzian zewnętrzny, który bada kluczowe umiejętności trzecioklasistów już od 2007 r. Dla wszystkich uczniów, którzy zostaną zapisani na sprawdzian, będą przygotowane i wysłane arkusze papierowe oraz płyty CD z nagraniem do części Słuchanie ze zrozumieniem (każdy uczeń otrzymuje swój komplet drukowanych arkuszy, płyta CD jest jedna na 15 uczniów).

Formuła OSKT została przygotowana z myślą o dzieciach. Jej celem jest zapewnienie komfortu psychicznego uczniom i ograniczenie stresu towarzyszącego testowi. Sprawdzonymi i skutecznymi elementami OSKT są film z Bratkiem oraz bajka Bratka. Film oglądany przed sprawdzianem ma za zadanie wyciszyć uczniów i pomóc im w skupieniu się przed rozwiązywaniem zadań, natomiast bajka uspokaja dzieci po zakończeniu sprawdzianu.

Narzędzia oceniania kształtującego to element wyróżniający Sprawdzian Operonu na tle innych sprawdzianów dla trzecioklasistów. Uczniowie biorący udział w OSKT otrzymują indywidualny list, będący oceną opisową podsumowującą kluczowe umiejętności uczniów po pierwszym etapie edukacji.

Wyniki OSKT nauczyciel przekazuje uczniowi w formie komentarza do jego pracy, który jest zgodny z zasadami oceniania kształtującego, a więc:

- wyszczególnia dobre elementy pracy ucznia, które są odpowiednio docenione;
- wskazuje, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia;
- podaje wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić tę konkretną pracę;
- uwzględnia kierunek, w jakim powinna zmierzać dalsza praca ucznia.

 
OSKT – wsparcie dla nauczycieli 

Karty oceniania kształtującego, które otrzymują nauczyciele po wprowadzeniu wyników sprawdzianu, są pomocą w przygotowaniu końcowej oceny opisowej ucznia. Stanowią podsumowanie kompetencji trzecioklasistów, a także pozwalają na przekazanie informacji zwrotnej uczniowi oraz jego opiekunom.

Wprowadzenie wyników i wygenerowanie opisowej informacji zwrotnej przynosi znacznie więcej korzyści niż podanie punktacji końcowej, która bywa krzywdząca. Sformułowanie IZ w formie opisowej za pośrednictwem naszego systemu nie wymaga dużego nakładu pracy. Dodatkowo przekaz można dostosować dla każdego ucznia, tak by podejść do każdego w sposób indywidualny.

W tym celu przygotowaliśmy dla Państwa wzór umożliwiający stworzenie pełnego opracowania przeznaczonego dla każdego ucznia. Tabela stanowi korpus listu, który zawiera następujące części:

  1. wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia („Dobrze zrobione!”),
  2. wskazanie tego, co wymaga poprawienia („Gdzie pojawił się błąd?”),
  3. wskazówki – w jaki sposób uczeń może poprawić pracę ( „Jak możesz się poprawić?”),
  4. porady – w jakim kierunku uczeń powinien dalej się rozwijać („Jak mogę dalej się rozwijać, uczyć?”)

 
Aby informacja mogła mieć pełny charakter listu, otrzymują Państwo również propozycje wstępu i zakończenia. Zachęcamy do pobrania przykładowego listu do Janka TUTAJ.

Tak przekazywana informacja stanowi skuteczne narzędzie komunikacji uczeń – nauczyciel – rodzic. Jak pokazuje doświadczenie nauczycieli pracujących w ten sposób, jest ona bardzo dobrze przyjmowana. List, nawet jeśli pokazuje błędy ucznia, nie jest krzywdzący. Wytycza dalsze ścieżki rozwoju. Stwarza także okazję do zbudowania dobrej relacji między uczniem i nauczycielem.

Przeprowadzenie OSKT razem z Operonem ułatwi nauczycielom klas trzecich sprawdzenie poziomu osiągnięć uczniów przewidzianych w podstawie programowej. Właściwie dokonana ocena opisowa pozwoli nauczycielom na dalszym etapie kształcenia lepiej zrozumieć potrzeby uczniów oraz wskazać ich mocne i słabe strony. Da to szansę dostosowania zagadnień poruszanych w trakcie lekcji w klasie czwartej. W obliczu minionych miesięcy nauczania zdalnego i hybrydowego dostarczenie nauczycielom oraz opiekunom rzetelnej informacji o umiejętnościach uczniów nabytych w trakcie nauczania wczesnoszkolnego pozwoli im lepiej wspierać rozwój uczniów.
 

Jak zapisać szkołę? 

Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty (OSKT) to pierwszy etap podróży z edukacją, w którą zabiera uczniów Wydawnictwo Operon. W tym roku odbędzie się on 12 maja.

Zgłoszenia do sprawdzianu przyjmujemy przez panel na stronie egzaminy.operon.pl ‒ dostępny po zalogowaniu się do konta w serwisie Operon. Jeśli nie mają Państwo konta, można je łatwo założyć.

Więcej informacji znajdą Państwo na stronie TUTAJ.